Dag 11 - De allerlaatste - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Weeshuis Ipelce - WaarBenJij.nu Dag 11 - De allerlaatste - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Weeshuis Ipelce - WaarBenJij.nu

Dag 11 - De allerlaatste

Door: Herko

Blijf op de hoogte en volg Weeshuis

03 Februari 2014 | Burkina Faso, Ouagadougou

Vanmorgen zaten we om 8 uur voor de laatste keer (voorlopig dan) in de auto onderweg naar Ipelce. Wat een tijd is het geweest de afgelopen anderhalve week. We hebben meer meegemaakt dan dat we vooraf hadden kunnen vermoedden, maar nu is dan toch echt de laatste dag van ons verblijf in Burkina Faso aangebroken. Morgen kunnen we onze dierbaren in Nederland weer in de armen sluiten, maar eerst nog deze morgen. De missie voor vanmorgen was om samen met het personeel overleg te voeren over een beter functioneren van het personeel onderling. Het is lastig om één en ander duidelijk in kaart te krijgen voor ons, maar het is wel duidelijk geworden dat er wat spanningen en irritaties bij het personeel onderling spelen. We hebben het er tijdens het overleg over gehad dat het heel erg belangrijk is om samen als groep een sterk team te gaan vormen en beter samen te gaan werken, dit in eerste instantie in het belang van de kinderen, maar daarnaast zeker ook om voor henzelf een beter werkklimaat te scheppen. We wilden van de gelegenheid gebruik maken om onderlinge irritaties uit te spreken, maar ik vermoed dat vanwege het cultuurverschil dit erg lastig is. Er kwam geen dialoog op gang, terwijl je erg duidelijk voelde dat er van alles speelt. Rudi kwam vervolgens met het idee om in kleine groepjes apart te gaan zitten en te overleggen. We verdeelden de groepen in subgroepjes zoals het keukenpersoneel, de groep die de kinderen verzorgd, de wassers en ga zo maar door. In de kleine groepjes werden ze vervolgens geacht om 2 dingen te bedenken die ze wilden gaan veranderen in hun werkwijze, te beginnen vanaf vandaag. Dit was een goed idee en er kwam al wat meer gesprek op gang op deze manier. Na een kwartier hebben we vervolgens één voor één al die ideeën gehoord en genoteerd. Rachida zal er de komende tijd op toezien dat wat er afgesproken is ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Iedereen was uiteindelijk erg enthousiast en we hopen dat we genoeg nieuwe inspiratie hebben kunnen achterlaten om er weer een tijdje tegenaan te kunnen. Na afloop hebben we samen gebeden en was de tijd alweer aangebroken om afscheid te nemen. Dit keer werden we verrast met een kip, een haan en een Burkinese traditionele hoed. We kunnen nu in stijl onze eigen kippenboerderij opstarten.

Nu op naar Ouaga, we gaan ons klaar maken voor vertrek. We willen jullie allemaal bedanken voor het volgen van het blog en vanaf morgen zijn jullie in de gelegenheid om ons persoonlijk uit horen naar al onze belevenissen.

Groeten Rudi, Frans en Herko

André :

Behouden reis.

• 04 Februari 2014 - 08:44

Anja:

Bedankt voor alles wat jullie daar hebben gedaan onder Gods leiding! Ik zie uit naar het vervolg! (Tot zo! Rudi!)

• 04 Februari 2014 - 10:49

Inge De Jonge:

Hartelijk bedankt dat jullie ons in de gelegenheid hebben gesteld om via dit blog met jullie mee te leven.
    Lang leve de techniek! Een compliment voor de schrijver: net een spannend vervolgverhaal, met humor geschreven. De foto van de Intratuinverkoper deed me schaterlachen! Wat komt Burkina zo dichtbij. Ik hoop nog veel mooie verhalen over dit project te horen!

• 04 Februari 2014 - 15:08

Mitzy:

Goede reis allemaal en bedankt voor het delen.

• 05 Februari 2014 - 13:52

Erwin:

Ik loop wat achter, maar ik hoop dat jullie een goede reis naar huis hebben gehad; dat het even vlekkeloos was als de heenreis. Tja, culturele verschillen en intermenselijke spanningen. Ik ben benieuwd hoe dit weeshuisinitiatief van jullie een vervolg gaat vinden.