Dag 5 - Tijd voor rust, kalkoenen en tandenpoetsen - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Weeshuis Ipelce - WaarBenJij.nu Dag 5 - Tijd voor rust, kalkoenen en tandenpoetsen - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Weeshuis Ipelce - WaarBenJij.nu

Dag 5 - Tijd voor rust, kalkoenen en tandenpoetsen

Door: Herko

Blijf op de hoogte en volg Weeshuis

28 Januari 2014 | Burkina Faso, Ouagadougou

Deze ochtend stond in het teken van overleg. Ergens was dit heel erg fijn, aangezien we sinds we hier aangekomen zijn, voornamelijk aan het vliegen en draven zijn geweest. Allemaal dingen die nodig zijn, maar uiteindelijk stiekem best vermoeiend. Ik heb zelfs nog geen tijd gehad om even een stukje hard te lopen :-(
Maar goed een ochtendje overleg was dus wel een welkome afwisseling. We konden zelfs uitslapen tot half negen als we dat hadden gewild. Samen met Rachida, onze aspirant mederwerker voor het weeshuis, hebben we alle informatie die we nog wilden verzamelen en uitwerken besproken onder het genot van een lekker Hollands bakje koffie. Rudi Nesscafe en ik Douwe Egberts. Hoe luxe wil je het hebben.

Om 12 uur hadden we opnieuw afgesproken met dokter van Dingenen, die samen met ons naar het weeshuis zou gaan, om een eerste inventarisatie te maken van de medische toestand waarin de kinderen van het weehuis verkeren. Onderweg komen we iedere keer een tolpunt tegen waar we geacht worden 450cfa te betalen. Sinds gisteren zijn we begonnen om te proberen, gratis dit punt te passeren. We zongen toen een liedje voor de mensen achter het loket en wonder boven wonder mochten we toen doorrijden. Zelfs op de terugweg gisteren lukte dat. Dat trucje hebben we vandaag herhaald om dokter van Dingenen te laten zien hoe je dit soort dingen aanpakt. Toen we opnieuw door mochten rijden, kon hij alleen maar concluderen dat alleen brutale Hollanders zoiets kunnen verzinnen :-)

De tijd bij het weeshuis hebben we doorgebracht met het in kaart brengen welke kinderen al voorzien zijn van een sponsor via Compassion en welke niet. Ook het aantal gesponsorde kinderen die wel en niet naar school gaan hebben we apart geteld. Rudi heeft al deze kinderen vervolgens op de foto vastgelegd, om op deze manier wat inzicht te krijgen met hoeveel kinderen we nog te maken hebben die niet gesponsord worden. Het bleek nog een hele lastige klus te zijn om iedereen bij de verschillende groepen uit elkaar te halen. Het was schoolpauze en zo ongeveer alle kinderen uit het weeshuis liepen allemaal oncontroleerbaar door elkaar heen. Had je de ene weer weggehaald liep de volgende weer doodleuk langs de andere kant tussen de groep.... Best een behoorlijke uitdaging, maar uiteindelijk is het dan toch echt (waarschijnlijk) gelukt..... Denk ik :-) Ook alle namen hebben we kunnen registreren. Ondertussen heeft de dokter zich bezig gehouden met de kinderen op conditie in te schatten en daarnaast heeft hij de hygienische omstandigheden waarin de kinderen leven min of meer in kaart gebracht. Het ziet er naar uit dat in de nabije toekomst al de medische checkups door zijn team verzorgd gaan worden. Daar zijn we heel erg blij mee.

Ook mochten we vandaag een tandenpoetsclinic verzorgen met behulp van de tandenborstels en tandpasta die we via de tandheelkundige hulporganisatie Hidt en tandartspraktijk van de Sande uit Teteringen, in Nederland, mochten ontvangen. Geweldig, maar tegelijk ook bizar om te zien hoe deze mensen met opperste verbazing staan te kijken hoe je bij een kindje de tanden aan het poetsen bent. Het laat maar weer eens zien hoe ongelooflijk groot het verschil is tussen wat wij als normaal ervaren en wat hun dagelijkse realiteit is. Toch was ik enorm blij om dit te kunnen doen.

Verder kregen we vandaag bij het weeshuis ook nog een levende kalkoen aangeboden. Het was een geschenk van de vader van Antoinette, het meisje wat we gisteren naar de tandarts hebben mogen brengen. Op deze manier zeggen de mensen hier dat ze erg blij zijn met wat je gedaan hebt. Prachtig toch. We hebben het beestje netjes in ontvangst genomen, om de man niet te beledigen en na een voor deze kalkoen verschikkelijke rit naar Ouagadougou tussen de heen en weer rollende waterflessen in de achterbak, hebben we hem (of haar) op onze beurt dan maar weer doorgegeven aan de schoonmaakster van onze kamer. Tja, wat moeten we ook met een kalkoen... Haha

Vanavond hebben we heerlijk vrij gehouden. Rudi voelde zich gisteren niet helemaal fit en gezien het feit dat hij het meesterbrein achter het zakelijke gedeelte van de nog op te richten organisatie is, moeten we erg voorzichtig met hem zijn :-)
En bijkomend voordeel is dat ik lekker m'n eerste 10km op Afrikaanse bodem heb kunnen trainen!!

• 29 Januari 2014 - 07:58

Jorg:

Prachtig om jullie verhaal weer te lezen en de bijbehorende foto's te zien. Rudi snel weer fit worden, thuis mag je weer ziek zijn ! We bidden voor je en voor jullie en de werkzaamheden.

• 29 Januari 2014 - 08:58

Anja:

Lieve mannen, wat goed om te lezen dat jullie alle kinderen op de foto hebben kunnen zetten. Het lijkt me geen makkelijke klus! Ik ben ook heel benieuwd of er kinderen zijn die broertjes/zusjes in het weeshuis hebben. Heel veel sterkte weer vandaag met alle bezigheden en we denken aan jullie! Anja

• 29 Januari 2014 - 09:18

Henny:

Eigenlijk zou ik iedere keer wel hetzelfde onder deze stukjes kunnen zetten. WOW!
    Lekker dat je hebt kunnen lopen Herko. En is Rudi weer opgeknapt? Groeten van pa. Hij kon op een of andere manier niet reageren op je stukje.

• 29 Januari 2014 - 10:57

Leonie:

Die marathon in April daar moeten we gewoon een sponsorloop van maken! ;)

• 29 Januari 2014 - 18:14

Jacqueline:

Dag mannen,onmogelijk om overal op te reageren maar ik volg jullie op de voet! Zie het één en ander wel voor me als ik de verhalen lees. Vaak wel triest als het om de kinderen gaat en moet ook lachen als ik dat verhaal lees over die tolpost waar je gewoon zingend doorheen komt!(Met of zonder muzikale begeleiding Herko?)

• 30 Januari 2014 - 10:22

Arina:

ik zou zo willen komen poetsen... en dan niet alleen de tanden;-)

• 30 Januari 2014 - 20:38

Henny Kassa AH Steenwijk:

Vandaag de echtgenoot van Rudi aan de kassa gesproken.
    Zij vertelde over jullie reis. Geweldig wat jullie daar voor die kinderen doen.
    Onze gebeden zijn bij jullie.
    Heel veel wijsheid en kracht toe gewenst om dit werk te doen.
    Groeten Henny

• 05 Februari 2014 - 21:23

Violette:

wat, snif, ontzettend lief en zorgzaam die foto dat je tandjes aan het poetsen bent, snif snif (hormonen?) ik ben iig geraakt